Ian Simpson en Inholland: een 100% match
Een verhaal over jezelf (her)vinden door werk
Ondanks de krapte op onze arbeidsmarkt, nam het aantal banen voor mensen met een arbeidsuitdaging af. Vooroordelen, gebrek aan begeleiding en voorzieningen maken het voor hen lastig om een baan te vinden én behouden. En zo blijft er veel talent onbenut! Gelukkig gold dat niet voor Ian, een Engelsman in Rotterdam. Hij zit al jaren precies waar hij wil zijn, bij Inholland! We delen zijn verhaal om andere organisaties te inspireren om inclusief te gaan ondernemen.
Een Engelsman in Rotterdam
Ian komt uit Manchester en woont nu zeventien jaar in Nederland. Sinds vijf jaar werkt hij als facilitair medewerker bij Hogeschool Inholland, op de vestiging Rotterdam. “Het is de langste baan die ik ooit gehad heb, maar het voelt niet lang”, lacht hij. Hij spreekt inmiddels behoorlijk goed Nederlands en met alle internationale studenten komt zijn Engelse achtergrond ook erg goed van pas.
Geen ‘haantjescultuur’
Een jaar of zes geleden volgde Ian een traject ‘Naar Werk’, hij ontving op dat moment een Wajong-uitkering. Door eerdere werkervaringen had hij last van een laag zelfvertrouwen. Daardoor kon hij bijvoorbeeld niet goed tegen pesten op de werkvloer en wilde hij absoluut niet meer werken in een haantjescultuur, zo liet hij zijn jobcoach Marguerite direct weten. Inholland staat bekend als een sociale organisatie, dus dit leek Marguerite een geschikte werkomgeving. Samen met Sergio, werkbegeleider bij de facilitaire dienst, en Nicole van Dijk, adviseur banenafspraak bij Inholland, schoof zij kort daarvoor aan tafel voor het creëren van een nieuwe functie. Misschien iets voor Ian?
Stukje vertrouwen
Bij de kennismaking was Ian wat sceptisch over de beschikbare functie bij Inholland. Hij kwam uit de elektrotechnische branche en had nog nooit ICT of facilitaire werkzaamheden gedaan. Sergio zei daarop: “als je het leuk vindt, dan gaan we het je leren”. Dat stukje vertrouwen had Ian nodig. In het begin was hij nog heel terughoudend maar in de loop van de tijd heeft hij zich hier 180 graden ontwikkeld.”
Ian kan nu met veel plezier zijn werk doen. Hij heeft zichzelf hier gevonden en hervonden. Sergio, werkbegeleider bij Inholland
Faciliteren van A tot Z
Het servicepunt waar Ian werkt is onderdeel van het facilitaire team; zij pakken echt van alles op. Denk aan het ondersteunen van studenten en docenten bij ICT problemen, het onderhoud van het gebouw, organiseren van evenementen en het beheren van alle voorzieningen in het gebouw. In totaal werken er zo’n 25 mensen binnen het facilitaire team en zij regelen het hele facilitaire gebeuren van A tot Z.
Zes keer uitleggen als het moet
Sergio is facilitair medewerker en Ians werkbegeleider bij Inholland. “Een collega en ik werden gevraagd of wij het leuk zouden vinden om participanten te gaan begeleiden, dat was het prille begin. Wij willen juíst mensen bij wie het niet vanzelf gaat vooruit helpen en als ik het dan zes keer moet uitleggen, dan leg ik het zes keer uit. We willen iedereen een goede arbeidsplek bieden, want als iemand niet op de goede plek terechtkomt, schiet dat vaak voor niemand op.”
Chaos voor de tentamens
“In het begin heb ik Ian bij de hand genomen en zijn we dingen echt samen gaan doen. Neem bijvoorbeeld de computerlokalen met daarin allerlei ICT en audio/video apparatuur, die moet je up-to-date en storingvrij houden”, gaat Sergio verder. “Vlak voor tentamens is het vaak chaotisch en moeten dingen op het laatste moment worden opgelost. Bijvoorbeeld een student die over tien minuten een tentamen heeft en zijn laptop doet het niet.”
Ik denk dat ik het nu heel goed kan
“Ian nam in het begin niet deel aan die stressmomenten. Nu gaat hij lokalen in waar van die grote schermen hangen die weleens niet werken. “Of er nu dertig mensen zitten of duizend, dat interesseert hem niet meer. Hij heeft de oplossingen in zijn hoofd, dus hij weet dat hij het gaat oplossen. Hij pakt dat nu goed op”, vindt Sergio. Ian voelt zich er nu ook comfortabel bij: “Ik doe dit nog niet heel lang, maar het voelt alsof ik het altijd heb gedaan. Ik vond vooral de communicatie moeilijk. Maar ik denk dat ik het nu heel goed kan.”
Ik wil wel nieuwe dingen leren, maar verder ben ik eigenlijk precies waar ik wil zijn. Ian, servicedesk medewerker bij Inholland
Duidelijkheid is voor mij simpeler
Voor Ian is het erg helpend dat hij duidelijke, vaste taken heeft en weet wat hij in bepaalde situaties kan antwoorden. “Een gesprek is voor mij veel spannender dan het probleem zelf; dat is een soort rekensommetje met een vast antwoord. Ik vind het makkelijker als ik vaste vragen kan stellen zoals ‘heb je het wachtwoord?’. Duidelijkheid is voor mij simpeler en kost minder energie.”
De kampioen plagen terugplagen
Ian kwam binnen als een hele lieve stille jongen die twijfelde aan zijn capaciteiten. Hij gaf in de eerste gesprekken aan dat hij moeite had met pesten door eerdere ervaringen hiermee. “Nou, geloof me, hij plaagt gewoon mee tegenwoordig!” zegt Sergio lachend. “Laatst ging er een collega weg, de ‘kampioen plagen’, een hele betrokken en goede collega. Ian liet een T-shirt bedrukken met een grote foto van zijn collega erop. Dat zegt veel over zijn bewustzijn.”
Een stralende Ian
Jobcoach Marguerite vindt ook dat Ian veel zekerder is geworden. “De school heeft een systeem om bij te houden welke apparatuur niet werkt. In het begin vond Ian dat spannend; hij wist niet precies hoe dat systeem werkte en hield liever een schriftje bij. Inmiddels draait hij z’n hand er niet meer voor om en zet hij het gewoon in het systeem. Hij ontdekte dat hij veel meer kon dan hij dacht, die ontwikkeling was mooi om te zien. Nu zie ik een stralende Ian als ik binnenkom!”
Blij met de begeleiding
Ian is erg blij met zijn begeleiders. “Marguerite heeft altijd alle tijd voor mij en ze wil écht meedenken”. Ze begeleidt nu steeds meer op de achtergrond, maar praat nog steeds met Ian over de gebeurtenissen in zijn leven. Daarnaast helpt ze hem met dingen die hij moeilijk vindt, zoals zijn administratie. Ian vindt Sergio erg open en hij vertrouwt hem. “Soms kom ik een probleem tegen dat ik niet kan oplossen. Dan voel ik geen drempel om hem te bellen en om raad te vragen.”
Veilige omgeving als succesfactor
Yvonne Stolk is de facilitair teamleider en een van de sleutelfiguren als het gaat om het inrichten van participatiebanen bij Inholland, in ieder geval op haar eigen afdeling. “Het begon met de vraag vanuit HR of ik als teamleider mogelijkheden zag binnen mijn team. Participanten hebben veel aandacht en begeleiding nodig. Daarom heeft de organisatie collega’s nodig die er affiniteit mee hebben. Als die er niet zijn, dan moet je er niet aan beginnen. Sergio krijgt er de tijd en ruimte voor én maakt die ervoor. Het creëren van een veilige omgeving is de succesfactor. Ian moest zich eerst veilig voelen en vervolgens werd hij nieuwsgieriger. Nu is hij echt van toegevoegde waarde en onderdeel van het team. Zijn werkplezier maakt mij blij.”
Ian ontdekte dat hij veel meer kon dan hij dacht. Nu zie ik een stralende Ian als ik binnenkom! Marguerite, jobcoach bij Jobstap
Het klopt gewoon bij ons
“Ian kan nu met veel plezier zijn werk doen”, zegt Sergio. “Hij heeft zichzelf denk ik gevonden en ook hervonden. Hij is van een hele onzekere jongen naar een zekere jongen getransformeerd. De samenwerking met Ian en Marguerite, het klopt gewoon hier bij ons. Het is een win-win situatie, een win-win-win met Jobstap erbij en als we Yvonne er ook bij rekenen een win-win-win-win”, lacht hij.
‘Ik ben precies waar ik wil zijn’
“Ik heb hier vrienden en een sociaal leven gevonden. Ik heb een takenpakket dat ik goed aankan en mij voldoening geeft, ik zit echt superlekker in mijn vel hier”, zegt Ian voldaan. “Ik zou niets willen veranderen. Iedereen wil altijd omhoog op de ladder maar ik vind het superchill waar ik ben. Ik heb gemerkt dat mensen vaak alleen maar ongelukkiger worden als zij een stapje omhoog gaan. Ik wil wel nieuwe dingen leren, maar verder ben ik eigenlijk precies waar ik wil zijn.”
Wil jij net als Inholland aan de slag met inclusief ondernemen?
Lees hier meer over onze dienstverlening en neem eens contact op.
Dit bericht heeft 0 reacties